“Potentieel monument met gidsfunctie”
De vakjury van de NRW ziet in De Markthal een potentieel monument voor de retailvastgoedsector. Het project is volgens de jury met durf en lef ontwikkeld, en geeft antwoord op de veranderende vraag uit de markt. Jos Sentel, voorzitter van de jury: “De Markthal is een uniek project met een gidsfunctie voor toekomstige retailprojecten in Nederland en zelfs daarbuiten. Met slechts 10.000 vierkante meter toevoeging van retail en horeca aan het centrum van Rotterdam is deze ontwikkeling erin geslaagd ‘de koek’ groter te maken.”
Ook de ondernemers in de omgeving van De Markthal profiteren van het succes, meent de NRW, waardoor het hele gebied een nieuwe impuls heeft gekregen. “Er is een plek gemaakt die bewoners en consumenten in het hart sluiten. En dat is precies de opgave voor de komende jaren: op elke schaal, in elke stad”, aldus de juryvoorzitter.
Winkelcentra onder de aandacht
Het project is ingezonden door Provast. De Markthal is eigendom van Klépierre (retail), Vesteda (woningen) en de gemeente Rotterdam (parkeergarage). Eerder dit jaar kreeg de Markthal al de MIPIM 2015 Award in de categorie ‘beste winkelcentrum’. Voor deze award waren 150 inschrijvingen uit 37 landen.
De andere genomineerde projecten voor de NRW Jaarprijs 2015 waren: Oostpoort Amsterdam, CityPlaza Nieuwegein, Miro Center Enschede, Van Kralingen Rotterdam, Promenade Uden, Van Hogendorpkwartier Vlaardingen en Gouweplein Waddinxveen. De NRW Jaarprijs wordt sinds 1989 uitgereikt. De prijs brengt de commerciële aantrekkelijkheid of het vernieuwende karakter van winkelcentra onder de aandacht.