Hoe je prijsbewuste Gen Z’ers kan aanspreken? Dat weet niemand beter dan Promojagers. “In onze gesprekken met retailers stellen we vast dat zij het steeds moeilijker hebben om de jongere doelgroepen te bereiken. Dus wij vulden het gat in de markt.”
Gen Z en de koopjescommunity
Kortingen spelen al jaar en dag een cruciale rol in de bedrijfswereld, omdat ze een effectieve strategie zijn om de verkoop te stimuleren en nieuwe klanten aan te trekken. Velen groeiden op met reclamefolders in de brievenbus, of advertenties in print. Alleen… met die traditionele marketingkanalen bereiken ze jongeren steeds moeilijker, merken ze al een drietal jaar bij Promojagers.
Nochtans telt Vlaanderen alleen al ongeveer 1,3 miljoen Gen Z’ers, de generatie die de smartphone gebruikt om met elkaar te verbinden. Uit een recente studie van Reddit bij 3.000 Amerikaanse, Britse en Duitse internetgebruikers blijkt ook dat traditionele marketingkanalen op de proef worden gesteld, door veranderende gedragspatronen bij deze jongeren. In plaats van naar producten te zoeken, verwacht deze doelgroep dat merken in hun socialemediafeeds verschijnen.
“Mensen kopen van mensen”
Uit diezelfde studie blijkt dat jonge shoppers vaak niet geloven in posts waarvoor influencers worden betaald of in producten die ze promoten. In plaats daarvan krijgen ze liever informatie van bronnen die meer echt aanvoelen en worden aangestuurd door gewone mensen in onlinegemeenschappen zoals Reddit. En dat is exact is waar Promojagers op inspeelt.
“Mensen kopen van mensen. Zeker in tijden van AI geloven wij dat authenticiteit je er écht laat uitspringen ten opzichte van de stormloop aan artificiële creaties die op ons afkomen. Authenticiteit en community-gedreven content worden steeds belangrijker bij marketing voor Gen Z”, vertelt oprichter Gunther Devisch. Op de Retail Marketing Day deelt Promojagers zijn unieke aanpak.
Vanuit zijn achtergrond als internetmarketeer bij Lidl zag hij dat er meer te doen viel rond promoties en coupons. In 2017 lanceerde hij een eigen groep op Facebook, waar iedereen de beste promoties konden delen. “Dat werd een gigantisch succes, zeven jaar later telt de groep 407.000 ingeschrevenen.”
Google, Facebook en Reddit in één platform
In 2021 lanceerde Promojagers een eigen socialemediakanaal, onafhankelijk van Facebook en zijn algoritme. Op het online promoplatform en de bijhorende app worden alle reclamefolders gedigitaliseerd, zodat bezoekers met één zoekopdracht de reclamefolders van meer dan 36 retailers tegelijk kunnen doorzoeken. “We helpen retailers met het digitaal verspreiden van hun promo’s en het creëren van impact. Ons nieuwe platform is in principe een unieke combinatie van Google, Facebook en Reddit tegelijk, maar dan specifiek gericht op promo’s”, zegt Pieter-Jan Vanneste, die aan boord kwam om het platform te ontwikkelen.
Ook essentieel is de sociale component van het platform. Leden kunnen zelf gevonden promoties uploaden en delen, waarna andere leden op de aanbiedingen kunnen stemmen of vragen kunnen stellen. “Jonge gebruikers houden van zo’n benadering, omdat die gebaseerd is op een community én specifieke antwoorden geeft op vragen van echte mensen, waardoor het authentieker aanvoelt”, legt Devisch uit.
Video’s zijn de toekomst van promo
Straffe deals worden door het team verder verspreid via sociale media zoals Facebook, Instagram, YouTube Shorts, en steeds meer ook TikTok. Ze spreken daar vooral jongeren aan, de doelgroep die voor veel bedrijven juist zo moeilijk te bereiken is. Maar ook andere generaties verwachten steeds meer dynamische content, zoals video’s, in plaats van folders te doorbladeren.
“Wij zien videocontent als het nieuwe normaal. Belangrijk hierbij is dat we niet willen opgaan in de massa, door aan behangpapiermarketing te doen en saaie video’s te maken waarin we gewoon een promo toelichten. Wij geloven in authentieke video’s, die promo’s op een unieke manier in de kijker plaatsen. Mét een hoek af”, vertelt Devisch. Hij gebruikt ‘promotainment’, zoals Promojagers dat intern noemt, om de beste promo’s van klanten toe te lichten.
Impact creëren voor retailers
Promojagers werkt immers ook samen met retailers om de beste deals te creëren. Het platform werkt bijvoorbeeld al drie jaar nauw samen met Albert Heijn, met promo’s die gemakkelijk meer dan twee miljoen impressies op jaarbasis genereren. Maar ook losse promo-acties realiseren impact.
Devisch: “Ons meest virale filmpje op TikTok voor een klant haalde 1,3 miljoen views (organisch). En met één TikTok-video verkochten we bijvoorbeeld al 400 aifryers! Dit alles is allemaal mogelijk dankzij de kracht van authenticiteit, in combinatie met onze community, die je bij Promojagers kan terugvinden.”
Meer weten over de nieuwe generatie marketing? Op de Retail Marketing Day op 19 september deelt Promojagers het podium met onder meer Carrefour, Tom & Co, Standaard Boekhandel, Tout Bien Pils, LolaLiza, Voyado en Ray & Jules!