Ted Baker sluit nu toch al zijn Britse winkels. Eerder ging de Belgische tak al failliet en sloten heel wat vestigingen in Noord-Amerika. Het merk wil verder met een nieuw concept.
Problemen sinds maart
In de komende weken is Ted Baker van plan al zijn Britse winkels te sluiten. Honderden medewerkers hebben al te horen gekregen dat ze hun baan zullen verliezen, ook al zou het nieuws nog niet officieel zijn. De Britse retailtak van het modemerk ging in maart failliet, waarna het label internationaal aan het wankelen ging.
Ook de eigen vestigingen in België, Nederland en Spanje gingen dicht en de Europese retaildivisies zijn onder curatele geplaatst. De twee Belgische winkels (in Antwerpen en Maasmechelen) zijn inmiddels failliet verklaard.
Zonder eigen winkels?
Merkeigenaar Authentic Brands, ook eigenaar van Juicy Couture en Reebok, wil het label verderzetten, maar zoekt daarvoor nieuwe operationele partners. Eind mei leek een akkoord dichtbij te zijn, maar toen al was duidelijk dat Ted Baker wellicht zonder eigen winkels verder zou gaan en alleen nog op shop-in-shops, groothandel en e-commerce zou mikken.
Het kledingmerk, bekend om zijn fleurige jurkjes, slaat daarmee de weg in die ook Esprit en The Body Shop al insloegen. Waar merken tot voor kort hevig inzetten op eigen retail met grote vlaggenschepen, worden die dure bakstenen winkels nu steeds meer afgebouwd. Zelfs Nike probeert de banden met zijn groothandelspartners weer te herstellen, nadat ze die met veel bombarie hadden doorgeknipt.