Boni en Nettorama nu aan de beurt
Wakker Dier nam deze week met radiospotjes en printadvertenties Hoogvliet en Vomar op de korrel omdat zij doorgingen met de verkoop van plofkippen. De regionale formules verkopen in plaats van plofkip een kip die geen ster verdient, maar langzamer groeit en daglicht ziet.
Het volgende doelwit van Wakker Dier is Boni: die keten heeft nog geen duidelijke toezegging gedaan om te stoppen met de verkoop. Ook Nettorama staat op de lijst van Wakker Dier. Deen en Spar waren de eerste supermarkten die begin dit jaar stopten met de plofkip. Dirk, Dekamarkt, Plus, Lidl en Albert Heijn willen voor het eind van dit jaar de plofkip vervangen.
Of ook Aldi zal stoppen met de plofkip is onduidelijk: volgens Wakker Dier, dat campagne voert tegen Aldi, heeft de discounter aangegeven stapsgewijs over te willen stappen van plofkip naar scharrelkip, maar de supermarkt zegt niet hoe lang dat proces gaat duren. Daarmee geeft Aldi niet concreet aan wanneer de verkoop van plofkip stopt, terwijl de andere grote supermarkten dat wel deden.
Andere supermarkten over op “flopkip”
Bijna alle grote supermarkten vervangen komend jaar de plofkip door een iets betere kip, de Kip van Morgen (of de “flopkip”, zoals Wakker Dier het noemt). Deze kip leeft een paar dagen langer dan de plofkip, krijgt iets meer ruimte en een handje stro. Supermarkten Albert Heijn, Dirk, Dekamarkt, Jan Linders, Plus, Emté, Lidl, Deen, Spar en Coop willen op korte termijn de plofkip vervangen door deze flopkip.
Jumbo, MCD en Boon’s Markt vervangen de plofkip door een kip die qua welzijn hoger scoort dan de flopkip. Jumbo noemt deze kip de Nieuwe Standaardkip, bij MCD en Boon’s Markt heet ze Betere Kip. Wakker Dier zet de campagne voort totdat de plofkip uit alle supermarktschappen is verdwenen.