Slim en transparant boodschappen doen
In de app zitten de prijzen en voedingswaarden van ruim 80.000 artikelen die in Nederlandse supermarkten te koop zijn. De gebruikers leveren de input door artikelinformatie toe te voegen. Sjoprz wil hiermee binnen een jaar volledig en actueel zijn. Ook uitbreiden van het platform met andere lokale ondernemers hangt af van de gebruikers.
Sjoprz berekent bij welke winkel de gebruiker op het moment van boodschappen doen het goedkoopst uit is. Soms betekent dit dat hij meerdere winkels moet bezoeken: dan helpt de app om per winkel een boodschappenlijstje te ordenen. De app wil met het maken van de boodschappenlijst en het vergelijken van actuele prijzen, aanbiedingen en voedingswaardes boodschappen doen slim en transparant maken.
Sjopdealz en personal coach
De gebruiker ontvangt ook nog ‘sjopdealz’: extra voordeeltjes in geld of andere bonusvormen. Scannen van de kassabon levert extra korting op en de app meldt ook wanneer een favoriet product in de aanbieding is. Sjoprz wil straks de klant ook als personal coach begeleiden, bijvoorbeeld om te besparen of duurzamer in te kopen, maar ook om gezondheidsdoelen te bereiken. Dit gebeurt op basis van zijn verzamelde boodschappendata.
Sjoprz is een initiatief van Gaspard Jaspars. Hij berekende dat hij voor zijn gezin met vier kinderen jaarlijks 14.000 euro en minstens 2,5 uur per week tijd besteedt aan boodschappen doen. De ondernemer wil zeker weten dat hij goedkoop en gezond inkoopt.
Het verdienmodel van Sjoprz bestaat uit de sjopdealz, advertenties, marktonderzoek en in de toekomst ook het verkopen via het Sjoprz-platform. Als de lokale slager bijvoorbeeld is aangesloten, kan de gebruiker aan hem zijn boodschappenlijst doorgeven. Zo helpt de app de gebruiker om slimmer boodschappen te doen en winkels om de klant slimmer te bereiken.