Le Pain Quotidien heeft een digitale kloon van oprichter Alain Coumont gemaakt. Zo kondigt de bakkerijketen althans haar nieuwe AI-platform aan, waarmee de formule wereldwijd voor zowel uniformiteit als personalisatie wil zorgen.
Van inventaris tot ChatGPT voor recepten
Coumont, ook Chief Creative Officer van Le Pain Quotidien, heeft voortaan een “digitale tweeling”: de nieuwe AI-tool Alain.AI bootst zijn kennis en creativiteit na om nieuwe recepten voor te stellen. De tool kan nieuwe recepten ontwikkelen die gebaseerd zijn op de culinaire tradities van de formule, maar ook lokale versies of recepten die zijn aangepast aan voedingsvoorkeuren.
Het systeem bestaat uit een uitgebreide inventaris van 10.000 recepten van Le Pain Quotidien, en kan diverse talen en lokale keukenapparatuur interpreteren. Bovendien toont Alain.AI de presentatie van de gerechten en schrijft het programma de trainingshandleidingen voor het keukenpersoneel.
Op die manier wil de keten “een broodje in Leuven en New York” (of in andere van de 214 vestigingen in negentien landen) op exact dezelfde manier kunnen bereiden en presenteren, maar omgekeerd ook recepten kunnen aanpassen naar de smaak van het land. Daarnaast creëert Alain.AI seizoensgebonden menu’s uit de receptencatalogus, nieuwe onafgewerkte recepten of volledig nieuwe recepten met behulp van ChatGPT-achtige instructies.
Digitale tweeling van klanten
De virtuele Alain doet ook aan marktonderzoek: op termijn is het de bedoeling om consumentenonderzoeksgegevens te integreren en zo nog betere voorspellingen te doen. “Blijkt uit consumentendata dat klanten van Le Pain Quotidien graag hummus op hun broodje eten, dan voegt de receptengenerator dit ook vaker toe”, geeft het bedrijf als voorbeeld.
Straks krijgt namelijk ook de klant een digitale kopie van zichzelf. Op die manier kan het marketingteam van Le Pain Quotidien synthetisch marktonderzoek voeren voor bepaalde ingrepen op het assortiment. Zo kan men bijvoorbeeld onderzoeken hoe klanten zouden reageren op prijswijzigingen of nieuwe recepten in het assortiment. De keten integreert daarvoor externe trends en trendvoorspellingen, lokale verkoopprognoses en virtuele persona’s.
Om de groei te stroomlijnen
CEO Annick Van Overstraeten ziet haar keten “na een moeilijke periode” groeien van vijftien naar negentien landen, waar er in de komende maanden nog vijf landen (Azerbeidzjan, Congo, India, Kazachstan en Peru) bijkomen. In Griekenland, Luxemburg, Marokko en Uruguay is de eerste vestiging reeds open.
“Met Alain.AI reduceren we niet alleen de tijd om alles manueel in te voeren en te vertalen, maar kunnen we onze chefs ook een digitale slimme assistent aanbieden die meedenkt in het creatieproces. We hebben als merk zelden zo een enthousiaste reactie gekregen van al onze franchisenemers wereldwijd.”
Meer over haar innovaties en ‘track record’ deelt Annick Van Overstraeten exclusief met andere ‘industry leaders’ tijdens het Captains of Retail event op 11 september. Ben je zelf ook een retailkapitein en wil je netwerken met andere CEO’s en topmanagers?