Amazon is een samenwerking aangegaan met TikTok en Pinterest: gebruikers kunnen producten voortaan rechtstreeks via de socialemedia-apps kopen. Dat kan momenteel wel enkel in de Verenigde Staten.
“In-app shopping”
Amerikaanse gebruikers van TikTok en Pinterest kunnen hun profielen aan hun Amazon-accounts koppelen en zo rechtstreeks aankopen doen en afrekenen, zonder de socialemedia-app te verlaten. Op die manier wil het platform de aankoopervaring optimaliseren en vergemakkelijken, meldt Bloomberg. “Social selling” of het verkopen via sociale media is immers een groeiende business.
Gebruikers van TikTok krijgen de productaanbevelingen van Amazon in hun “voor jou”-feed te zien en ontvangen ook informatie over prijzen, de beschikbaarheid van Prime en inschattingen over de levertijden. Voor TikTok, dat sterk inzet op groei in de VS, is dit een aanvulling op het eigen livestream-shopping-aanbod.
Ook Pinterest breidt zijn samenwerking met Amazon uit met gelijkaardige mogelijkheden. Eerder maakte Amazon het zogenaamde “in-app shopping” al mogelijk via Facebook, Instagram en SnapChat.