De recente opening van aparte doe-het-zelfwinkels van het huismerk Parkside wijst op een nieuwe non-foodstrategie bij Lidl. Ook met andere non-foodmerken wil de discounter grote stappen zetten. Zo komt de retailer wel op het terrein van gereputeerde specialisten.
Non-food speerpunten
Met Parkside heeft Lidl een sterk huismerk in handen voor de doe-het-zelfcategorie. De discounter beheert dat huismerk niet toevallig net als een volwaardig A-merk, zoals mag blijken uit het stevige contract met Arnold Schwarzenegger. Dat het merk deze zomer in Hongarije en Polen eigen bouwmarkten opende, is in dat verband veelbetekenend.
Volgens berekeningen van het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung zou Parkside nu zelfs Europees marktleider zijn in zijn sector. Op welke data het medium zich daarbij baseert, is niet duidelijk. In elk geval zeggen waarnemers dat het succesvolle Parkside-model nu de inspiratie vormt voor een nieuwe non-foodstrategie bij de discounter, die ook andere huismerken als speerpunten naar voor schuift. Non-food moet in de toekomst weer een dubbelcijferig omzetaandeel gaan vertegenwoordigen bij Lidl – vandaag is dat aandeel teruggevallen naar zowat 7%.