Grote schulden
Volgens sommige franchisenemers probeert Bruna op een agressieve manier afstand te nemen van ondernemers die de afgelopen jaren slecht draaiden en schulden hebben bij het hoofdkantoor. “Uit het niets krijg je de mededeling dat je over twee weken je schulden moet afbetalen en dat anders je winkel niet meer beleverd wordt”, zegt één van de franchisenemers anoniem tegen het Financieele Dagblad.
“Als je met de media praat, word je kapotgemaakt. En dat wordt dus ook gewoon op die manier tegen je gezegd“, beweren die anoniemen bronnen nog in de krant. Een poging tot communicatie zou volgens die bron meestal op niets uitdraaien, waarna vaak zou worden overgegaan op het stopzetten van de leveringen. “Vervolgens lopen de schulden verder op omdat je je winkel niet meer normaal kunt runnen en je huurinkomsten niet meer kunt voldoen”, aldus een ondernemer.
Veertig ondernemers zouden volgens de getuigen in de krant bij bijzonder beheer zitten (een aantal dat volgens het bedrijf overigens maar half zo hoog ligt), omdat ze meer dan 50.000 euro schulden hebben bij Bruna. Zes ondernemers willen nu al gerechtelijke stappen zetten tegen Bruna, maar “bovendien heb ik contact met nog eens honderd ontevreden ondernemers, die mij om advies over hun situatie vragen”, beweert advocaat Alex Dolphijn van Ludwig & Van Dam.
“Vijf van de 287 ondernemers”
“Het klopt dat er een klein aantal conflicten zijn met een aantal van onze ondernemers”, reageert Linda Eradus, woordvoerder van Bruna. “Vaak gaat het om ondernemers met een schuldenpositie ten opzichte van het hoofdkantoor, waar ze niet zelfstandig uit komen. Dan gaan we in gesprek, bieden we begeleiding en maken we nieuwe afspraken. Pas als dat niet lukt, worden er verdere stappen gezet.”
“Soms kiezen ondernemers er ook zelf voor om juridische stappen te zetten. Het afgelopen jaar waren er zo vijf zaken, maar geen enkele is op dit moment lopende. En belangrijk om mee te geven, is dat Bruna in alle vijf die rechtszaken in het gelijk is gesteld. Dit op een totaal van 287 ondernemers, dan moet je dat toch in perspectief plaatsen”, vervolgt Eradus.
Algemeen directeur Fred Zeegers ontkent overigens ook dat er sprake zou zijn van een directe leverstop: “Ik ben bijzonder benaderbaar. Als een ondernemer mij benadert met een probleem, zit ik in no time in de auto op weg erheen. Dan eten we een pizza en nemen we de zaken door”, klinkt het.