Bel&Bo lanceert T-shirts gemaakt van fairtradekatoen. Zo wil de Belgische modeketen het eerlijke katoen naar de mainstream brengen en stap voor stap verduurzamen.
Uit eigen marge
Bel&Bo slaat de handen in elkaar met Fairtrade voor een lijn katoenen T-shirts. De miljoenen katoenboeren in Afrika, Azië en Latijns-Amerika krijgen zo een beter inkomen, waardoor ze ook kunnen investeren in broodnodige klimaataanpassingen zoals irrigatie, gewasdiversificatie en schone energie. Gemiddeld krijgen de boeren immers slechts 5% van de prijs van een T-shirt.
Anders dan koffie en bananen is fairtradekatoen in België nog relatief onbekend. “De markt blijft nog relatief beperkt”, aldus Philippe Weiler, CEO van Fairtrade Belgium, die het pionierswerk van Bel&Bo daarom extra belangrijk vindt. Eerlijk katoen kan zo aan bekendheid winnen, zowel bij consumenten als bij concurrenten. “We hopen dan ook dat het initiatief door andere toonaangevende Belgische modebedrijven wordt gevolgd.”
Voor Bel&Bo is het alvast een bewuste keuze om de collectie stapje voor stapje te verduurzamen, zegt woordvoerder Isabel Van Meirhaeghe aan De Standaard. Opvallend: om de prijzen voor de consument gelijk te houden, neemt de West-Vlaamse keten het prijsverschil van het katoen voor eigen rekening. Dat daardoor de eigen marge iets krimpt, heeft de moderetailer ervoor over.