Smartphoto zag de omzet in de eerste jaarhelft licht dalen, ondanks de overname van Topfanz (sportmerchandising). De oorzaak: er zijn minder communicanten.
Ook hogere kosten
Minder kinderen doen hun communies, dus worden er ook minder communiefoto’s en fotoalbums gedrukt. Daarom ziet Smartphoto de omzet in de eerste helft van het jaar met 2,5% slinken, meldt het bedrijf aan De Tijd. Nayan, sinds drie jaar de eigenaar van Smartphoto, tekende met 29,8 miljoen euro 0,8% minder omzet op. Door hogere kosten en investeringen daalde ook de brutobedrijfswinst met 28% tot 2,4 miljoen euro. De nettowinst zakte zelfs met 64% tot 463.000 euro.
In juni nam de specialist in fotogeschenken nog Topfanz over, een verkoper van sportmerchandising. Hoewel die overname al positief bijdroeg aan de omzet, was dat niet voldoende om de andere daling te compenseren. Een jaar geleden boekte de groep over de eerste jaarhelft nog 2% meer omzet. In de tweede helft van het jaar denkt Smartphoto wel dat de omzet en de brutobedrijfswinst zullen stabiliseren.