Komt er stilaan een einde aan de steile opgang van de populaire Chinese koopjeswebshop Temu? De omzet stelt teleur en de vooruitzichten zijn somber, zegt het bedrijf, dat de concurrentie ziet toenemen.
Omzetgroei onder druk
Op het eerste gezicht lijkt er weinig aan de hand: PDD Holdings, het moederbedrijf van Temu en Pinduoduo, haalde in het tweede kwartaal een omzet van 97,06 miljard Chinese yuan (12,2 miljard euro) – dat is een stijging van bijna 86%. De nettowinst verdrievoudigde bijna van 13,11 miljard naar 32,01 miljard yuan (vier miljard euro). Toch zijn die cijfers lager dan wat analisten hadden verwacht.
Bovendien tekent zich een zorgwekkende trend af: “Tijdens het laatste kwartaal vertraagde ons groeitempo vergeleken met het voorgaande kwartaal. In de toekomst zal de omzetgroei onvermijdelijk onder druk komen te staan als gevolg van de toenemende concurrentie en externe uitdagingen”, zegt financieel directeur Jun Liu. “De winstgevendheid zal waarschijnlijk ook worden aangetast naarmate we blijven investeren”, voegt ze eraan toe.
Agressieve concurrentie
Temu ondervindt zowel in China als daarbuiten tegenwind van agressieve concurrenten als Shein, Alibaba, JD.com, Amazon en straks zonder twijfel ook Walmart: de Amerikaanse gigant verkocht recent zijn aandelen in JD.com om zijn Chinese activiteiten met Sam’s Club op eigen kracht verder uit te bouwen.
Bovendien vreest het bedrijf de impact van strengere regelgeving. De Europese Commissie wil bijvoorbeeld de douanevrijstelling schrappen voor e-commercepakjes van minder dan 150 euro die van buiten de Europese Unie worden opgestuurd. De Chinese webwinkel ligt geregeld onder vuur wegens oneerlijke concurrentie en de twijfelachtige veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid van zijn producten.
Bij beleggers vielen de tegenvallende cijfers bepaald niet in goede aarde: de beurskoers kelderde met 30%. Eigenaar Colin Huang zag zijn vermogen hierdoor met omgerekend bijna dertien miljard euro dalen, waardoor hij volgens Forbes meteen niet meer de rijkste Chinees is.