De winst van Lego groeide met meer dan een kwart in de eerste helft van 2024. Het Deense bedrijf groeit sneller dan de (geplaagde) speelgoedmarkt en wint marktaandeel.
Investeringen in duurzaamheid
In de eerste helft van 2024 tekende Lego dubbelcijferige groei op in zowel omzet als winst. De Deense blokjesmaker wist zijn marktaandeel te vergroten en presteerde aanzienlijk beter dan de bredere speelgoedindustrie. De omzet steeg met 13% tot 31 miljard Deense kroon (4,16 miljard euro), terwijl de consumentenverkoop met 14% toenam.
De operationele winst steeg zelfs met 26% tot 8,1 miljard Deense kroon (1,1 miljard euro), ondanks verhoogde uitgaven aan strategische initiatieven zoals duurzaamheid en digitalisering. De nettowinst groeide met 16%.
Lego krijgt steeds meer kritiek om zijn plastic bouwsteentjes, waardoor de producent er nu naar streeft om op termijn meer dan de helft van zijn grondstoffen uit duurzame bronnen te halen. In de eerste helft van 2024 kwam al zo’n 22% uit aan hernieuwbare en gerecycleerde materialen – een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2023.
Van start in Tessenderlo
Lego heeft zijn wereldwijde toeleveringsketen ondertussen ook verder uitgebreid met de opening van een nieuw Europees regionaal distributiecentrum in Tessenderlo, in Belgisch Limburg. Daarnaast zijn er nieuwe fabrieken in aanbouw in Vietnam en Virginia, VS. Het bedrijf heeft ook zijn digitale aanbod vernieuwd met de herlancering van de Lego Play-app, die de Lego Life-app vervangt.
Toch moet de groei gekaderd worden in het “uitzonderlijk slechte speelgoedjaar” 2023: vorig jaar groeide Lego amper 2%, omdat 2023 “de meest negatieve speelgoedmarkt in meer dan 15 jaar” kende, aldus CEO Niels B. Christiansen.