Vers wordt prominenter
Vers wordt een prominenter aspect in de Lidl-formule: zo werkt deze testwinkel onder meer met een duidelijkere signalisatie boven de versafdelingen. “Topkwaliteit van beste leveranciers. Dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt”, staat op de vleesafdeling, terwijl “Je haalt de lekkerste zuivel in huis als de koeien zoveel mogelijk buiten de deur eten” staat te lezen bij het zuivelmeubel, meldt Distrifood.
Lidl speelt met de testwinkel in op de ontwikkeling naar meer aandacht voor vers en service-elementen. De harddiscounter is ook in het buitenland sinds dit jaar actief met deze aspecten: zo voert Lidl in Duitsland een campagne om weg te gaan van zijn goedkope imago.
Ook in Italië test Lidl dit jaar het nieuwe winkelbeeld: in Castelfranco Veneto, in de provincie Treviso, heeft Lidl sinds april een vernieuwde winkel van ruim 1300 m² in een pand met veel lichtinval en een indeling met diverse presentatie-eilanden, die inkopen doen voor de klant gemakkelijker moeten maken. De Italiaanse testwinkel heeft bovendien een klasse-A energierating, een verlichting van ruim 400 ledspots en een warmteterugwinningsysteem via de koelinstallatie. Het assortiment bevat ruim 1650 producten.
Marktaandeel Nederland loopt iets terug
De restyling in Nederland start nu het marktaandeel van Lidl iets terugloopt: de formule leverde in augustus voor het eerst marktaandeel in ten opzichte van vorig jaar. Had Lidl vorig jaar nog 9,9% marktaandeel in Nederland, in augustus was dat licht gezakt tot 9,8%. Eind vorig jaar was het marktaandeel zelfs nog 10,4%, het hoogste ooit in Nederland, zo vertellen de cijfers van Nielsen die Distrifood kon inkijken.
De Duitse discountformule heeft in Nederland 388 filialen. De omzet van servicesupermarkten Albert Heijn, Jumbo en Plus groeit al enkele maanden harder dan die van Lidl en Aldi, zou blijken uit vertrouwelijke cijfers.