Personaliseren van producten
Met de nieuwe test wil de formule haar gasten de keuze bieden om ingrediënten toe te voegen tegen een vaste meerprijs. “Deze test is een eerste stap in het personaliseren van producten bij McDonald’s. De Nederlandse gast wil steeds vaker genieten van producten die hij kan aanpassen aan eigen smaak en voorkeur”, aldus Manu Steijaert, de nieuwe topman van McDonald’s Nederland.
Ook de Salad Bar wordt de komende maanden in vier vestigingen geïntroduceerd: klanten kunnen er zelf een salade bedenken en die vervolgens vers door het personeel laten bereiden. Daarnaast komt ook het internationale concept McCafe naar Nederland. Beide concepten passen in het beleid van Manu Steijaert, die tijdens zijn periode als bestuurder bij McDonald’s in Frankrijk al meewerkte aan het opzetten van de Salad Bar in dat land.
McDonald’s Nederland wil onder leiding van de nieuwe topman zijn vestigingen versneld vernieuwen, waarbij persoonlijke wensen van de klanten nog meer centraal zullen komen te staan. Steijaert: “Dat kan op het gebied van eten en drinken zijn, maar ook op het gebied van service en beleving. De mening van de gast bepaalt de kracht of zwakte van ieder nieuw idee.” De keten gaat ook goed luisteren naar zijn klanten, zegt de topman: “Als iets niet werkt, stoppen we er tijdig mee. Als iets een succes is, rollen we het zo snel mogelijk uit naar al onze restaurants.”
Het sterker inzetten op keuzemogelijkheden en beleving van de klant betekent dat andere vormen van innovatie bij McDonald’s minder aandacht krijgen. Zo wordt een test met mobiel bestellen en betalen op de lange baan geschoven. Wel wil de keten de test met tafelbediening in Purmerend nog gaan uitbreiden naar tien vestigingen.