Meer dan 400 ketens in de running
De voorbije zes maanden gaven 400.000 consumenten hun oordeel over meer dan 400 winkelketens met minstens vijf vestigingen in Nederland. Ze moesten die beoordelen op negen aspecten, waarbij prijs, assortiment en beleving centraal stonden. De erkenningen zijn een initiatief van Q&A Research & Consultancy, dat de competitie al voor de dertiende keer organiseerde. ABN Amro is er naamsponsor van.
In een eerste ronde werden de winnaars in dertig categorieën aangeduid. Nadien werd onder die winnaars een overall winnaar gekozen: net als in 2014 werd dat Action. Er werden ook andere prijzen uitgereikt: beste webshop werd 123inkt.nl, de Cross Channel Award was voor sportwinkelketen Bever.
De consumenten vonden de samenstelling van het assortiment en een betaalbare prijs minder belangrijk dan de voorgaande jaren: dit jaar zeiden ze nadrukkelijker te kijken naar het serviceniveau dat retailers bieden, al blijven het aanbod en de prijs-kwaliteitsverhouding nog steeds de belangrijkste criteria bij de keuze van een winkel. Bij webshops was er eveneens sprake van een lichte stijging van het belang van een goede klantenservice.
Vakprijs ook voor Action
Er waren overigens niet alleen publieksprijzen, maar ook vakprijzen: die werden toegekend aan een topman en aan een managementteam. Hier gaven retailers in een eerste stemronde aan wie zij wilden nomineren en op basis hiervan werd voor beide categorieën een top-10 samengesteld, die in een tweede ronde herleid werd tot een top-5. Tijdens het ABN AMRO Retailer of the Year Gala konden retailers vervolgens hun stem uitbrengen om de laureaat aan te duiden.
De vakprijs voor Retail Executive 2015 ging naar topman Ronald van der Mark van Action. Hij haalde het van Harry Bruijniks (Euretco), Giovanni Colauto (De Bijenkorf), Bart Karis (Zeeman) en Philip Mountford (Hunkemöller). Het managementteam van het jaar werd dat van Jumbo: dat versloeg in de finaleronde de teams van Hunkemöller, IKEA, Lidl en vanHaren.