“Juiste snaar geraakt”
Toch zullen niet alle nieuwe City Stores ook effectief nieuwe locaties zijn voor Spar. De keten is van plan om bestaande winkels in binnensteden om te bouwen naar het concept. De City Stores mikken immers op klanten die op zoek zijn naar eenvoudige maaltijden, snelheid en gemak. Daarnaast zullen er ook een aantal nieuwe vestigingen komen, zoals onlangs in Den Haag.
“De citywinkels doen het fantastisch. Daarmee hebben we echt de juiste snaar weten te raken bij de consument“, zegt directieadviseur Eric Brosius aan Distrifood. Ondertussen bouwt Spar ook steeds meer buurtwinkels om naar het Spar 3.0-concept. Die zien hun omzet volgens Brosius stijgen met 6 tot 15 procent.
Langs de keerzijde van de medaille wil Spar ook twintig tot dertig winkels afstoten. Het gaat daarbij om filialen die niet rendabel genoeg zijn. Het exacte aantal ligt nog niet vast, omdat Spar nog wil proberen om een aantal van de winkels toch winstgevend te krijgen.