Investeren in veranderende trends
“De Nederlandse economie doet het goed. Het herstel wordt breed gedragen en de consumptieve bestedingen nemen weer toe. Dit is ook terug te zien aan de toenemende uitgaven aan levensmiddelen”, schrijft de bank in zijn nieuwste sectoranalyse. “Voor de omzetontwikkeling in de voedings- en drankenindustrie is dit ook positief nieuws. Ondanks dat het groeicijfer nog onder het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar ligt, lijkt de weg omhoog te zijn ingezet.”
Ook de bezettingsgraad is opnieuw gestegen naar meer dan 80 procent, maar is daarmee nog lang niet op het niveau van voor de economische crisis. Volgens ABN Amro zijn er de komende jaren wel veel mogelijkheden voor groei, als bedrijven willen inspelen op de veranderende koopgewoontes van de Nederlandse consument.
“Zo zet een aantal trends zich versterkt voort, zoals de vergrijzing, de stijging van het aantal eenpersoons huishoudens en de groeiende behoefte aan een verantwoord eetpatroon. Met nieuwe verpakkingstrends kunnen zij daarnaast tegemoetkomen aan de behoefte aan gemak, bijvoorbeeld door te focussen op eenvoud, eetgemak, draagbaarheid en afgemeten porties”, aldus ABN Amro.
Inzetten op online verkoop
Tot slot is ABN Amro van mening dat ondernemers moeten blijven investeren in het online kanaal. “Het online retailkanaal is al een aantal jaren het snelst groeiende segment binnen de afzet voor consumentenproducten. Het gemak waarmee producten afgenomen kunnen worden is voor veel consumenten een uitkomst. Ook op het gebied van voedingsmiddelen wint het online kanaal in toenemende mate aan populariteit.”