Emté voegt criterium ‘lekker’ aan prijs en service toe
Het is een winkel waarin vers volop de ruimte krijgt in lage, overzichtelijke stellingen. Daarvoor moeten de droge kruidenierswaren wel enorm inschikken, want op 1300 m² moet je nu eenmaal keuzes maken. En die keuze is ondubbelzinnig voor vers. “We hebben veel in dkw gesaneerd”, zegt Slippens. “We hadden 64 soorten wc-papier! Dat is toch van de gekke? Denk je dat daarvoor de mensen naar de winkel komen?”
“Ook in kantoorartikelen, panty’s of brede en diepe assortimenten was- en reinigingsmiddelen hebben we rigoureuze keuzes gemaakt”, voegt Kees Kiestra, operationeel directeur bij Emté, hieraan toe. “Veel non-food is verdwenen. Daarvoor in de plaats hebben we assortiment toegevoegd op basis van de vraag of de klant dit lekker vindt. Het positioneren van supermarkten tussen de polen prijs en service volstaat niet meer. Emté voegt daar het criterium ‘lekker’ aan toe.”
Supermarkt = thuisconsumptie
Zodat ze de klanten die op zoek zijn naar inspiratie ook kunnen adviseren, is het personeel tijdens de twee weken dat de winkel is verbouwd intensief getraind. “We hebben niet meer mensen in dienst dan voor de verbouwing”, zegt Kiestra. “Het is hetzelfde team dat nu ook in de winkel staat.”
Dat is een heel verschil met bijvoorbeeld Jumbo Foodmarkt, waar juist veel personeel is toegevoegd – met name in de keukens, waar veel koks voor de klanten koken. “Wij doen dat niet”, zegt Slippens. “Emté is en blijft een supermarkt met een mooi assortiment aan vooral verse voeding voor thuisconsumptie.” Hoogstens is de voeding ‘ready to heat’, maar ter plaatse opeten is er niet bij.
Zo ziet de nieuwe Emté-supermarkt eruit:
Lage stellingen met verse producten in combinatie met een ingetogen grijze plavuizen vloer, maken Emté tot een overzichtelijke winkel.
De kaasafdeling telt vele nieuwe specialiteiten afkomstig van Sligro. De afdeling heeft een eigen houten vloer en staat onder de houten plafondbalken die doorlopen tot en met de wijnafdeling. Ook hier de tegeltjes die terugkomen in de wandstellingen met verse voeding.
Vanaf het deegstuk wordt in de bakkerij diverse soorten kleinbrood en ambachtelijke broden dagelijks vers gebakken. Emté garandeert vers brood tot sluitingstijd.
In de keuken bereiden medewerkers verse maaltijdsalades, desserts en pizza’s. Voor thuisverbruik. Emté 3.0 is een supermarkt en biedt geen voeding voor directe consumptie aan.
Gekoelde groenten en fruit staan gepresenteerd in een opvallende wandstelling met tegeltjes die de presentatie een vers en ambachtelijke uitstraling geven.
Een breed assortiment snackgroenten met uitgebreide uitleg.
Houten bekisting geeft de fruitafdeling een authentiek karakter.
Ook op de groente- en fruitafdeling gaan kwaliteit en prijs hand in hand.
Ondiepe kopstelling op de dkw-afdeling. Daar is het woekeren met de ruimte, opdat vers in de rest van de winkels de ruimte kan krijgen.
Vanaf de kaasafdeling lopen zowel de houten vloer als het plafond met houten balken door tot en met de wijnpresentatie.
Verse vis van Smit Vis. Emté heeft verse vis op ijs overwogen, maar het is toch voorverpakt geworden, omdat de verse vis volgens Emté zo veel beter zijn kwaliteit behoudt.
Service-artikel voor foodies: olijfolie van 20 euro per fles. “Dit zal bepaald geen snelloper zijn, maar het is toch mooi om het in deze winkel aan te bieden”, zegt CEO Koen Slippens.
Diepvriesvlees van hoge kwaliteit, stelt operationeel directeur Kees Kiestra. “De leverancier heeft grootverpakkingen van Sligro exclusief voor Emté omverpakt in kleinere eenheden.”
Emté wil zowel service als lage prijzen bieden. Beide komen nadrukkelijk terug in de winkelcommunicatie.