Telecom en huishoudapparaten grootste groeiers
Telecom en grote en kleine huishoudelijke apparaten kennen de grootste omzetstijging. Ook boeken, entertainment, fashion en doe-het-zelf groeien. Daarentegen daalt de omzet voor toerisme, consumentenelektronica, foto en IT. Dit blijkt uit de Q3-rapportage van GfK Retail Reports.
De telecommarkt bleef zich dit derde kwartaal ontwikkelen met een afzetgroei van 10% vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar. Smartwatches en health/fitness-trackers groeiden het hardst in afzet met respectievelijk 117% en 115%. Mobiele accessoires, zoals bijvoorbeeld headsets en opladers, groeien met 20%.
Groot huishoudelijk: innovatieve producten
De markt voor groothuishoudelijke apparaten is in het derde kwartaal nog steeds één van de hardst groeiende markten. Vergeleken met een jaar geleden is de omzetgroei wel iets minder: 7% dit jaar versus 8,5% in 2014.
Door het succes van de waterpompdrogers groeit vooral de omzet van de droogtrommel nog stevig door, maar ook keukenapparatuur als kookplaten en ovens groeien sterk. De omzet van stoomovens steeg zelfs met meer dan 50%. Magnetrons en koelkasten blijven onder de 10% omzetgroei en de afwasmachines (+3,9%) en vriezers (-0,2%) doen het het minst goed.
Klein huishoudelijk: gemak en gezondheid
De markt voor kleine huishoudelijke apparaten nam vergeleken met vorig jaar toe met 5,6%. Hiermee was het afgelopen kwartaal inmiddels het achtste opeenvolgende kwartaal met groei. Enkele producten met positieve verkoopcijfers zijn: ‘vetarme’ friteuses, sapcentrifuges en citruspersen, bloeddrukmeters, digitale thermometers, elektrische tandenborstels, haardrogers, personenweegschalen en stofzuigers. Het zijn allemaal producten die innoveren in gemak en gezondheid.
De grootste groei komt weliswaar van producten uit het segment kleine keukenapparaten en ‘personal care’ (6,8%). Het segment ‘home comfort’ laat slechts 2,5% omzettoename zien.
Boeken en entertainment stijgen weer
Het lichte herstel van de boekenmarkt zette zich door in het afgelopen kwartaal. De omzet van papieren algemene boeken nam toe met 3,7% vergeleken met het derde kwartaal vorig jaar. Informatieve non-fictieboeken blijven de uitblinker van 2015 met een jaarlijkse groei van 10%. Ook kinderboeken blijven het met 5% groei uitstekend doen. Fictie en non-fictie vrije tijd dalen wel in omzet.
De omzet van de entertainmentmarkt steeg dan weer met ruim 3%. Dit komt voornamelijk door de opmars van video-on-demand (+38%), streaming abonnementen en PS4 software. De omzet van muziek, zowel fysiek als digitaal, steeg met zo’n 5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit komt vooral door streamingdiensten, die groeien met 29%.
Fashion en doe-het-zelf bescheiden groei
In de fashionmarkt geven de rapportages van de GfK INretail FashionScan en ShoeScan in de afgelopen drie maanden een omzetstijging van ruim 3% aan. Kleding boekt een plus van 1,8% en voor schoenen is dit 8,6%. De grootste groei kenden kinderkleding (+9,3%) en kinderschoenen (+12%).
De doe-het-zelfmarkt steeg in omzet bescheiden met 2%, al groeit binnen de bouwmarkten de omzet van raamdecoratie en vloeren wel hard. Ook hout- en plaatmateriaal, deuren en kozijnen, bouwmaterialen en gereedschap groeien stevig. Verf, behang en sanitair hebben het daarentegen moeilijk.
Toerisme, consumentenelektronica, foto en IT: dalende omzet
De omzet in de toeristische markt nam af met ruim 2%. Ook het aantal passagiers daalt met ruim 3%. Met name naar Tunesië daalden de boekingen vanwege de terreuraanslagen. Turkije en Griekenland dalen ook; Spanje profiteert hiervan.
De omzet binnen consumentenelektronica is op de weg terug, maar daalde in de afgelopen periode nog met 3,9%. De omzet van de televisiemarkt daalt met 4,8%, terwijl ‘personal audio’ een positieve impuls geeft aan deze markt. Ook drones worden populairder.
De fotomarkt daalt opnieuw met 4,3%, voornamelijk door digitale camera’s. De omzet van losse lenzen stijgt nog wel met 2,5%. De IT-markt daalt met 2,5%, vooral door de teleurstellende ‘back to school’-periode, maar ook bij gebrek aan echt nieuwe innovaties. Windows 10 laat niet de doorbraak zien waarop men hoopte en ook de PC- en tabletmarkt staat verder onder druk.
GfK Retail Reports geeft elk kwartaal op basis van het GfK Point of Sales Retail Tracking-panel zicht op actuele ontwikkelingen binnen de grootste non-foodmarkten in de Nederlandse retail. Voor meer informatie en video’s: http://www.gfk.com/nl/retail-reports/