Docks Bruxsel haalt opgelucht adem na mobiliteits- en renovatiewerken. Een nieuwe tramlijn moet ook klanten uit welstellend Ukkel en Neder-Over-Heembeek aantrekken, een ‘Outstanding’ BREEAM-certificaat de meest veeleisende retailers.
70% met openbaar vervoer
Na ruim een jaar nutswerken kondigt Docks Bruxsel aan dat het voortaan “toegankelijker is dan ooit”, dankzij de nieuwe tramlijn 10, die Neder-Over-Heembeek met Ukkel verbindt en ook halt houdt aan het winkelcentrum. “Aangezien 70% van de bezoekers met het openbaar vervoer komen, is Docks nu beter ontsloten en bereikbaar vanuit meer (deel)gemeenten in het Brusselse”, zei technisch directeur Richard Matterazzo in een interview met de RetailDetail-redactie. Dankzij de rechtstreekse verbinding met Ukkel hoopt Docks bijvoorbeeld nieuwe, welstellende klanten te kunnen aantrekken.
In juni rondde Brussel ook de straatrenovaties in de omgeving af. De impact van die werven was tijdelijk voelbaar, geeft Matterazzo toe, zeker toen ook een wegverzakking het verkeer in de haven van Brussel maandenlang hinderde. Die lichte terugval in de bezoekcijfers is inmiddels wel weer gecompenseerd, meent de technisch directeur.
Huurders eisen duurzaamheid
Ondertussen was Docks Bruxsel echter ook zelf met renovatiewerken bezig. De nieuwe eigenaars pompten een half miljoen euro in energetische en ecologische infrastructuurwerken, zoals het plaatsen van batterijen om de via het dak opgewekte zonne-energie beter te benutten. “Ook wat de zonnepanelen op zondag opwekken, gaat nu naar de kantoren en het winkelcentrum. We hebben bovendien 94 extra laadpalen geplaatst”, aldus Matterazzo.
Steeds meer huurders, waaronder grote retailers als Inditex, willen alleen nog koolstofneutrale locaties. In 2023 werd Docks officieel CO2-neutraal, nadat het gebouw al bij de opening het BREEAM-certificaat ‘Excellent’ kreeg. Nu kreeg het complex een bevordering naar ‘Outstanding’, als één van slechts drie winkelcentra in Europa. “Om de drie jaar worden de certificaten herzien, dus we moeten ons blijven bewijzen en blijven evolueren”, zegt Matterazzo, die al verdere plannen heeft met het waterfiltersysteem en zelfs droomt van het naastliggende Zennekanaal als energiebron.