Bezorgen zonder kosten
Een klant betaalt bij Picnic voor een selectie van negen producten van A-merken 18,65 euro, dezelfde prijs als de online klant van Jumbo in Amersfoort moet afrekenen. De klant van AH betaalt 19,71 euro. Voor de prijsmeting zijn onder andere Douwe Egberts Roodmerk snelfiltermaling, Milka tablet 100 gram, Unox Gelderse rookworst en Lay’s chips naturel vergeleken.
Ook de websuper van Boni, de investeerder achter Picnic, hanteert hetzelfde prijsniveau als Picnic en Jumbo. In vers zijn de prijsverschillen groter; Picnic lijkt in een eerste steekproef bijvoorbeeld goedkoper in kipfilet en duurder in rundergehakt. Vergelijken in vers is echter moeilijker door verschil in kwaliteiten en gewicht. Verse producten die exact te vergelijken zijn, zoals een komkommer en zes scharreleieren, zijn bij Picnic op precies hetzelfde prijsniveau als bij Jumbo.
Picnic zal deze strategie bij de uitrol moeten blijven volgen, wil de formule de laagste prijs blijven garanderen, stelt Distrifood. Uit een analyse van het Picnic-assortiment blijkt verder dat de websuper retourvracht vermijdt: het is niet mogelijk om bij Picnic een krat bier te bestellen.