Meer omzet op lager volume
Het bruto merchandisevolume van JD.com groeide in zijn derde kwartaal met liefst 76 procent naar ongeveer 17 miljard euro. Al komt het daarmee in absolute cijfers nog steeds niet in de buurt van Alibaba, bij wie het merchandisevolume met 28 procent naar ongeveer 105 miljard euro steeg. Het bruto merchandisevolume is de totale waarde van alle transacties op een e-commerceplatform.
Ondanks het lagere merchandisevolume, doet JD.com het wel een stuk beter dan Alibaba op vlak van omzet. De omzet van JD.com groeide met 52 procent naar ongeveer 6,5 miljard euro, terwijl Alibaba het moest stellen met een groei van 32 procent naar circa 3,3 miljard euro. JD.com slaagt er dus duidelijk in om meer omzet te generen uit een lager volume aan transacties.
Richard Liu, oprichter en CEO van JD.com, zegt dat de groei is toe te schrijven aan de samenwerking met de mobiele chatapplicatie WeChat. Die heeft momenteel ongeveer 650 miljoen maandelijkse gebruikers, waarvan circa 200 miljoen een kredietkaart hebben gekoppeld aan hun account.