Meer optimisten dan pessimisten
De barometer van het consumentenvertrouwen, die door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt opgesteld, steeg in oktober van 5 punten naar 8 punten. In november deed die er nog een fractie bij, om op 9 punten uit te komen. Dat betekent dat er nu 9 procent meer optimisten dan pessimisten zijn.
De verbetering manifesteerde zich over beide deelindicatoren van het consumentenvertrouwen. Zowel de inschatting van het algemene economische klimaat als de koopbereidheid gingen erop vooruit. Voor deze laatste indicator ging de score van 0 naar 1. Die kleine vooruitgang houdt wel in dat er nu ook voor deze deelindicator voor het eerst in meer dan acht jaar meer positivisten dan negativisten zijn.
Dat komt vooral doordat consumenten minder negatief oordelen over de eigen financiële situatie in de afgelopen maanden. Verder vinden consumenten de tijd gunstiger voor het doen van grote aankopen.
Woninginrichting doet het goed
De verbetering van het consumentenvertrouwen laat zich trouwens ook zien in de reële uitgaven. In september werd 2,2 procent meer besteed aan de aankoop van goederen en diensten. Vooral aan duurzame goederen werd meer uitgegeven: de bestedingen lagen hier 6,3 procent hoger dan een jaar geleden. Kleding en de inrichting van een woning, meubels en dergelijke stonden vaker op het boodschappenlijstje van de consument.
Maar ondanks de verdere vooruitgang van het consumentenvertrouwen bouwt het CBS voorzichtigheid in voor de evoluties in oktober en november. Zo wijst het erop dat de consumenten wat negatiever werden over de toekomstige werkloosheid en hun eigen financiële positie in de komende 12 maanden.