Doel wordt met gemak gehaald
Ahold heeft goud in handen met zijn online activiteiten bij Albert Heijn, bol.com en het Amerikaanse Peapod, meent Rabobank. De doelstelling om uit de webverkoop in 2017 een omzet van 2,5 miljard euro te halen, wordt met gemak gehaald. Het uiteindelijke resultaat zal zelfs eerder bij de 3 miljard euro uitkomen, heet het. Dit jaar verwacht Ahold op 1,7 miljard euro af te sluiten.
Een van de praktijken waarmee Ahold een verschroeiende versnelling kan plaatsen, is volgens Rabo het bezorgabonnement. De keten overweegt in Nederland om de klanten 120 euro per jaar te vragen voor thuislevering, ongeacht het aantal keren dat ze op de dienstverlening een beroep doen. Dit is de beste manier om de consumenten trouw te maken aan de keten: hoe vaker ze aan huis laten leveren, hoe lager de kosten per keer.
Voorts staat de concurrentie zwak in het online gebeuren. Jumbo gaat weliswaar ook bezorgen aan huis, maar van de andere spelers zijn de plannen minder duidelijk.
Ook toepassen in België
Albert Heijn kan het concept trouwens ook toepassen in België, waar het volgend jaar in zee gaat met Delhaize. Die laatste staat zwak in de webverkoop en bovendien is de markt er versnipperd. Er is dus veel ruimte voor vooruitgang. Bol.com zou er met een offensief snel heel wat marktaandeel kunnen inpikken.
Ahold is overigens van plan om zwaar te blijven investeren in zijn online activiteiten, liet financieel directeur Jeff Carr verstaan bij de publicatie van de jongste kwartaalresultaten, ook al zal dat de winstmarge in een eerste fase wat drukken. De voorbije periode kende de webverkoop een groei met meer dan 30 procent.
De fors aantrekkende webverkoop zorgt trouwens nauwelijks voor kannibalisme. De verkoop in de fysieke winkels blijft stijgen. Er wordt dus een bijkomend publiek aangeboord, aldus nog Rabo.
Rabo geeft dan ook een koopadvies voor het aandeel van de Nederlandse warenhuisgroep. Het koersdoel over twaalf maanden werd opwaarts bijgesteld van 23 euro naar 23,50 euro.