Bestedingsgroei food/near-food grootst
De grootste groei in online bestedingen voorziet men voor het food- en near-foodkanaal. Op dit moment staat de online markt voor food en near-food nog in de kinderschoenen en wordt 2% van de totale bestedingen aan food en near-food online uitgegeven. Gevoed door de recente ontwikkelingen op het gebied van maaltijdboxen en de toetreding van verschillende supermarkten tot de online markt, verwacht de consument echter dat dit percentage in 2020 zal zijn opgelopen tot 16%.
Ook de online bestedingen aan kleding gaan de komende jaren een boost krijgen. Consumenten verwachten dat 29% van alle bestedingen aan kleding in 2020 via het online kanaal zal plaatsvinden (nu 15%). Al worden ondanks deze ontwikkelingen straks toch nog de meeste productgerelateerde consumentenuitgaven gedaan in het fysieke winkelkanaal, volgens de ondervraagden.
Online winkels met meerdere merken
Het belang van online multi-brand ‘pure players’ wordt groter in 2020. Dit zijn webwinkels die meerdere merken aanbieden en enkel online actief zijn, zoals bol.com en wehkamp.nl. 41% van de consumenten verwacht hier in 2020 het meeste geld uit te geven. Met name jongeren hebben in de toekomst een grotere voorkeur voor online multi-brand pure players (48%).
De 50-plussers (57%) verwachten daarentegen dat zij het merendeel van hun geld in 2020 uitgeven bij ‘multi-brand stores’ en warenhuizen met zowel fysieke als online aanwezigheid.
Minder vaak winkelen in centrum
Zo’n 36% van de consumenten zal straks minder vaak naar het centrum gaan om te winkelen. Daarentegen verwacht 8% de stad vaker te gaan bezoeken. Stadscentra moeten om aantrekkelijk te blijven voor de consument een goed horerca-aanbod (58%), grote winkelketens (57%) en kleine zelfstandige winkels (54%) hebben.
Ook de parkeervoorzieningen moeten op orde zijn: hoge parkeerkosten zijn de grootste drempel voor een bezoek aan een stadscentrum. Voor 56% van de consumenten is dit een reden om van een bezoek aan een stadscentrum af te zien. Ook drukte (35%) en slechte bereikbaarheid (32%) zijn redenen.
Het rapport van het Shopping Tomorrow Consumentenonderzoek 2015 door GfK is gebaseerd op een representatieve steekproef onder 5.134 consumenten.