Patagonia kondigt aan 41 medewerkers, goed voor 1% van het totale personeelsbestand, te ontslaan. Voor een merk dat prat gaat op zijn ethische principes, is zo’n boodschap brengen een extra grote uitdaging. Hoe pakken ze het aan?
“Rollen geëvalueerd, geen mensen”
“Vandaag doen we meer goed dan fout, maar we voldoen niet aan de hoge eisen die we aan onszelf stellen. En hoewel we winstgevend blijven, zijn we kwetsbaar voor dezelfde economische tegenwind waar veel bedrijven in onze sector mee te maken hebben”, kondigt CEO Ryan Gellert de herstructurering aan.
Het Amerikaanse hoofdkantoor in Ventura wordt gereorganiseerd: er zijn nieuwe functies gecreëerd, sommige functies zijn opgeheven en de meeste functies worden herzien. Patagonia heeft ook een Europees hoofdkantoor in Amsterdam, maar in de aankondiging wordt enkel gewag gemaakt van de hoofdzetel in Ventura.
Het zou echter Patagonia niet zijn, het schoolvoorbeeld van een ethisch en waardengedreven organisatie, als het slechte nieuws niet met bijzonder veel omzichtigheid en menselijkheid wordt gebracht…