“Hoge prijs voor slechte online ervaring”
Uit het onderzoek blijkt dat 81 procent zegt het verkoopproces af te breken als de mobiele website of app te traag is, slecht presteert of crasht. Maar liefst 49 procent zal een app of site verlaten als die niet binnen de drie seconden laadt. Meer dan de helft zegt zelfs dat ze daarna op sociale media hun ongenoegen zullen uiten.
“Mobiel winkelen zal ook dit jaar alle records weer verbreken”, voorspelt Erwan Paccard, Director Omnichannel Strategy bij onderzoeker Dynatrace. “En winkeliers betalen een hoge prijs voor slechte online ervaringen. We kunnen de toekomst van de retailsector aflezen uit het gedrag van mobiele shoppers tussen de 18 en 34 jaar. Zij eisen een vlekkeloze gebruikerservaring, zijn snel teleurgesteld en delen eenvoudig hun ervaring met een groot publiek. Winkeliers en bedrijven slagen of falen gebaseerd op hoe goed zij de gebruikerservaring inrichten voor ieder digitaal contactmoment met de klant.”
62 procent van de ondervraagden geeft ook aan dat ze liever gebruik maakt van een specifieke app, dan dat ze naar de website van het bedrijf moeten surfen. Volgens hen geeft die immers een betere gebruikerservaring dan de websites.