2016: nog meer winkels gepland
In Dordrecht opent Primark een vestiging van 5.000 vierkante meter met, naar goede gewoonte, damesmode, herenmode, kindermode en huis- en interieurartikelen. In Amsterdam opent de winkel in een volledig vernieuwd pand met liefst negen etages, met een oppervlakte van 8.800 vierkante meter.
De Amsterdamse vestiging zal ingangen hebben op het Damrak, de Nieuwendijk en de Beurspassage. In hetzelfde pand komen ook vestigingen van Starbucks en Zara. C&A, dat in hetzelfde pand al een locatie heeft, heropent hier een flagshipstore.
De kledingketen heeft verder plannen om nog meer nieuwe winkels te openen. Begin 2016 wil de formule in Groningen mogelijk een vestiging beginnen, op de locatie van de Bijenkorf in de Herestraat, die dan sluit. Ook een leegstaande winkelruimte boven de Media Markt in Westerhaven in Groningen wordt genoemd als locatie voor Primark. Eveneens op de planning staan openingen in Heerlen en Zwolle. De winkels wordt beleverd vanuit een onlangs geopend distributiecentrum in Roosendaal.
Enorme volumes, lage kosten, lage prijzen
Voor België staan volgend jaar bij Primark openingen in Antwerpen en Charleroi op de agenda. Primark in België telt nu vier winkels, te weten in Brussel, Hasselt, Luik en Gent. Het bedrijf wil tevens in Italië en Amerika winkels openen.
Budgetkledingketen Primark, die in 1969 in Dublin van start ging, is gericht op groot, veel en goedkoop. De formule opereert op basis van enorme volumes, lage kosten en lage prijzen in grootschalige winkels op goedkope locaties. Het bedrijf bestelt bij de goedkoopste leveranciers, die kleding maken van eenvoudig ontwerp en simpele stoffen.
Alle producten die in de winkels worden aangeboden zijn in opdracht van Primark gemaakt. Ze worden verkocht onder eigen merknamen, waaronder Atmosphere. Dames- en herenkleding wordt onder een hoofdmerk verkocht. Alle kleding wordt in de winkels verkocht; omdat dit te duur is voor de marges, richt de Ierse formule zich niet op online activiteiten.