In eerste helft van 2024 noteerden Belgische webshops 5% meer online transacties en omzet. Zo goed als elke Belg koopt nu online. Welke producten worden het meest gekocht – en welke sectoren hinken achterop?
Webshops groeien door
Met zowel een stijging in omzet als in transacties (beide +5%) in vergelijking met vorig jaar, blijft de populariteit van e-commerce in België duidelijk toenemen. Dat blijkt uit een nieuw rapport van sectorfederatie Becom, dat de e-commerce markt in de eerste helft van dit jaar in kaart brengt. Nooit kochten zoveel mensen iets online als in de eerste zes maanden van 2024: bijna elke volwassen Belg is nu een online consument.
Het aantal Belgische webshops is met 63.867 zo goed als stabiel gebleven, maar ze tekenen wel een duidelijke omzetgroei op. De allerkleinste webshops – het micro-segment – nemen in aantal af en groeien door naar een iets hoger segment. Kleine webshops groeien naar het medium-niveau. “Dat is een positieve evolutie want de kleine en medium webshops zijn goed voor 61% van het totaal aantal transacties”, zegt directeur Greet Dekocker van Becom.