Herstel blijft onder niveau
Ondanks de nieuwe groei, blijft het herstel van de omzet nog sterk onder het niveau van voor de crisis. Financiële resultaten staan onder druk, en prijzen en marges zijn laag. Daalde het bedrijfsresultaat tussen 2012 en 2014 volgens cijfers van Panteia en CBS, ook dit jaar is er een verdere daling van het gemiddelde prijsniveau.
De structurele druk op de resultaten is het gevolg van diverse veranderingen in de sector in de afgelopen tien jaar. De opkomst van internet, de toenemende transparantie van de markt en nieuwe toetreders hebben de concurrentie vergroot. Van winkeliers wordt dan ook steeds meer gevraagd door de toenemende inzet van technologie. De gehele aanvoerketen moet efficiënt, effectief en flexibel op de vraag in de markt in kunnen spelen.
Inzet technologie bepalend
Technologische innovatie kan een bepalende factor zijn in deze ontwikkeling, zo schrijft ING in een nieuw sectorrapport. Dankzij Internet of Things kan de gehele aanvoerketen in non-food op ieder moment in beeld worden gebracht voor een efficiënte aansturing.
Daarnaast kunnen retailers met big data, en slimmere computers en software steeds betere voorspellingen doen van de vraag in de markt. Ook op andere vlakken wordt technologie ingezet. Zo moet kunstmatige intelligentie helpen om consumenten online sneller naar interessante producten te leiden.
Businessmodellen aanpassen
Ruim een op de vijf retailers in non-food denkt dat businessmodellen in de komende vijf jaar moeten worden aangepast als gevolg van technologische ontwikkelingen, aldus onderzoek van ING Economisch Bureau. Veel retailers zien zichzelf als volger of zelfs achterblijver als het gaat om technologische innovatie. Van de retailers beschouwt 5 procent zichzelf als koploper op dit gebied.
“Veel succesvolle internationale ketens en webshops zullen hun positie uitbouwen met behulp van technologie”, aldus Dirk Mulder, Sectormanager Food & Retail bij ING. “Middelgrote retailers missen veelal schaal, flexibiliteit en capaciteiten om in deze ontwikkeling mee te gaan. Zij staan voor de keuze snel door te groeien of in te krimpen. Kleinere, ondernemende ‘local hero’s’ die in hun markt uitblinken zijn wel kansrijk. Zeker wanneer zij hun krachten bundelen en samen met partners uit de technologie sector innoveren.”