“Albert Heijn verdwijnt op termijn”
Wat gaat er gebeuren met Albert Heijn in België eens de fusie tussen Ahold en Delhaize ergens in de loop van volgend jaar rond is? Gaat Albert Heijn, dat volgende week al zijn 37ste en 38ste Vlaamse winkel opent Delhaize voor de voeten blijven lopen?
Belgische retailspecialist Gino Van Ossel beantwoordt die vraag negatief: “Volgens mij zal Ahold Delhaize binnen een paar jaar beslissen Albert Heijn te laten verdwijnen in België, een uitdoofscenario. Op korte termijn zal men het houden op die vijftigtal winkels.”
Van Ossel wijst erop dat Albert Heijn “met nog geen veertig winkels nu al de marges in België onder druk zet. In de toekomst zal het met die strategie ook het veel grotere zusterbedrijf Delhaize België pijn doen, dat in absolute cijfers veel meer zal bijdragen aan Ahold Delhaize dan Albert Heijn België. Iedereen houdt nu de lippen stijf op elkaar. Onvermijdelijk zal alles dan eens op een rijtje worden gezet, ook omdat de investering wel duur is uitgevallen door de overvloed aan winkels in eigen beheer.”
Circa 400 miljoen euro omzet?
In een reactie houdt Luc De Baets, topman van Albert Heijn België, zich opvallend op de vlakte. Hij benadrukt enkel dat de supermarktketen er nog altijd een gezonde ambitie heeft en vastbesloten is de gemaakte plannen – 50 vestigingen tegen eind 2016 – uit te voeren.
Officiële cijfers over de prestaties van Albert Heijn België zijn er niet. Ahold-woordvoerder Tim Van der Zanden wil in het magazine Trends enkel kwijt dat de groep zeer tevreden is over de Belgische activiteiten en dat die sterk blijven groeien. Volgens cijfers van onderzoeksbureau Nielsen bedraagt het marktaandeel van Albert Heijn in België momenteel 1,4%. Dat zou goed zijn voor een omzet van ongeveer 400 miljoen euro. Op termijn zien retailwatchers een marktaandeel van 3 tot 5% mogelijk met 50 winkels.