Vooral jongeren en hoogopgeleiden gooien weg
Vooral jongeren en hoogopgeleiden gooien melkproducten weg als deze op of over de datum zijn. Significant meer consumenten met een inkomen van 3.000 euro en hoger gooien zowel op als over de datum melk en melkproducten weg. Ook meer consumenten met een hogere opleiding (HAVO+) gooien melk en melkproducten over de datum weg.
Het aandeel vijftigplussers dat zuivel weggooit is aanzienlijk lager. Het lijkt erop dat ouderen minder voedsel verspillen. Dit blijkt uit de GfK-Zuivelbarometer, een onderzoek van de Nederlandse Zuivel Organisatie onder een groep Nederlanders van 12 jaar en ouder.
Op en over datum
Consumenten gooien producten die de ‘ten minste houdbaar-datum’ (THT) hebben bereikt weg, zo wordt algemeen aangenomen. Maar uit de Zuivelbarometer blijkt dat slechts 23% weleens melk of melkproducten op de datum weggooit, terwijl 62% melkproducten weg doet als ze over de datum zijn. Uit de analyse blijkt tevens dat maar een klein deel van de consumenten wekelijks zuivelproducten weggooit.
Van de consumenten die yoghurt of vla consumeren (95%) laat ruim de helft weten dat zij de laatste restjes uit een yoghurt- of vla-verpakking halen door bijvoorbeeld ‘rollen en uitknijpen’. Ook hier blijken vijftigplussers dit actiever te doen dan de andere leeftijdsgroepen.
Fabrikant garandeert THT
Een THT-datum staat op voedingsmiddelen die niet snel bederven. Na deze datum kan de kwaliteit van het product, zoals smaak, geur of kleur, achteruit gaan. Het product is vaak nog wel zonder gevaar te eten.
De fabrikant garandeert tot de THT-datum een smaakvol en veilig product. Producten die de THT-datum overschrijden hoeven echter niet te worden weggegooid; de consument kan kijken, ruiken en proeven of het product nog goed is.