Kleinere groei bij non-food
Voornamelijk foodwinkels hebben geprofiteerd van die extra zaterdag. Daar steeg de omzet in oktober met 3,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook het volume ging in de sector met bijna drie procent de hoogte in. Bij de speciaalzaken ging de omzet zelfs omhoog met 4,6 procent. De supermarkten kenden een omzetgroei van 3,5 procent.
In de non-foodsector was de omzetgroei met 1,6 procent minder groot. In september was de groei omwille van het goede weer een stuk groter. Enkel de doe-het-zelfwinkels en winkels in huishoudelijke artikelen deden het in oktober beter dan een maand eerder.
Doe-het-zelfwinkels konden hun omzet ten opzichte van vorig jaar met bijna 2 procent opkrikken, terwijl ze in september nog een daling kenden van bijna 2 procent. Bij winkels in huishoudelijke artikelen was er nog steeds sprake van een omzetdaling van 11,4 procent, maar dat was wel minder dan in september. De grootste groei was te vinden in winkels met wooninrichtingsartikelen. Daar groeide de omzet ten opzichte van een jaar eerder met 7,2 procent.