Geaccepteerd verkoopkanaal
De formule groeide in twee jaar tijd uit tot een geaccepteerd verkoopkanaal voor nieuwe en zelfgemaakte producten. Met het concept speelt Jouw Marktkraam onder meer in op de trend naar duurzaamheid. Nederlanders worden zich steeds bewuster van de verspillingmaatschappij. Ze kiezen ervoor vaker tweedehands te kopen, maar ook hun eigen spullen niet zomaar weg te gooien. Het concept komt tevens tegemoet aan de trend om originele en vintage spullen te verzamelen.
Jouw Marktkraam wil iedereen de kans geven om te ondernemen en spullen in de etalage te zetten. Franchisenemers willen daarnaast een platform bieden aan ondernemers en hobbyisten. Consumenten en ondernemers kunnen een kraam voor een week of langer huren. Ze richten zelf hun kraam in, prijzen de producten met behulp van ontvangen barcodestickers en hebben er vervolgens geen omkijken meer naar. De medewerker van Jouw Marktkraam zorgt voor de verkopen, die te volgen zijn via de app.
Jouw Marktkraam werd in november 2013 gestart door Linda van de Kuinder in Leeuwarden. De formule zegt maandelijks tot tien verzoeken van nieuwe belangstellenden voor franchise te ontvangen.