2,8 miljard euro uitgegeven in het buitenland
Daarmee komt de totale omzet van buitenlandse online uitgaven op een bedrag van 244 miljoen euro. Dat is goed voor 15,2 procent van de totale online kerstinkopen, maar liefst 10 procent meer dan het Europees gemiddelde van 5,1 procent. In buurlanden Duitsland en België wordt respectievelijk 7,8 procent en 8 procent van de totale online omzet in het buitenland uitgegeven.
In heel Europa wordt 2,8 miljard euro over de grens uitgegeven, ten opzichte van 2,2 miljard euro een jaar geleden. De grootste groei is te vinden in Italië en Spanje, al blijft het totaal daar nog beduidend onder het Europese gemiddelde.
Volgens Iwan Moutin, partnermanager bij Actiepagina.nl, zijn er verschillende redenen waarom we in het buitenland winkelen. “Shoppers gaan naar webshops waar de beste service, de beste producten en de beste prijzen zijn, ongeacht of dat nu in eigen land of daarbuiten is. Ze weten de buitenlandse online retailers steeds beter te vinden. Retailers moeten zich ervan bewust zijn dat ze dus ook concurreren met buitenlandse webshops, maar ook dat er kansen voor hen liggen als ze tegemoetkomen aan de wensen en eisen van de buitenlandse consument.”