In belangrijke markten als China en Argentinië verkocht AB InBev beduidend minder bier. Toch stijgt de winst, dankzij kostenbesparingen en prijsverhogingen.
Zwakke vraag
De brouwer van bieren als Corona, Jupiler, Leffe en Stella Artois verkocht in het derde kwartaal 2,4% minder dranken en zelfs 3,1% minder bier, maar dankzij prijsverhogingen was er toch een organische omzetgroei van 2,1% naar 15,05 miljard dollar (13,9 miljard euro). De bedrijfswinst (ebitda) groeide met 7%, onder andere dankzij kostenbesparingen. In China en Argentinië blijft de vraag zwak, in de Verenigde Staten daalden de volumes licht, in Europa bleef de omzet op peil.
Ondanks die gemengde resultaten verhoogt de multinational de verwachtingen voor het lopende jaar: de winst zal 6 tot 8% hoger uitkomen. Het concern is ook van plan om in de komende twaalf maanden voor in totaal twee miljard dollar (meer dan 1,8 miljard euro) aan aandelen terug te kopen. Daardoor kunnen winst en dividend sterker stijgen.