Omzet, marge en kosten
Algemeen directeur Jan van den Ham zegt in Karwei Management dat het niet over grote veranderingen gaat. “Kortingen van 25 naar 20 procent, nog steeds acties, maar wat minder vaak. Maatregelen die de consument nauwelijks merkt, maar voor de ondernemer onderaan de streep goed merkbaar zijn.”
Volgens Van den Ham kan je binnen een bedrijf het geld verdelen over drie knoppen: omzet, marge en kosten. Om een bedrijf beter te laten functioneren, kan je aan die drie knoppen draaien, met het besef dat een draai aan één knop ook effect zal hebben op de andere knoppen. “Je hebt ervaring en routine nodig om in te schatten wat het effect is van het draaien aan de knoppen. Dat spel moet je optimaal spelen”, stelt hij.
Volgens Van den Ham is Formido de voorbije jaren alles samen tussen 15 en 20 procent omzet kwijt gespeeld. “Gelukkig zijn we door de crisis heen een goed winstgevend bedrijf gebleven, maar we zagen wel dat een aantal van onze winkels het steeds lastiger kregen. Dan ontstaat er een absolute noodzaak om te verbeteren. En als het niet van externe factoren uit de markt komt, zul je het zelf moeten doen.”