Na een grondige sanering is de Duitse warenhuisketen Galeria weer gezond, zegt CEO Olivier Van den Bossche, die naast een nieuwe commerciële strategie ook een heuse cultuuromslag beoogt.
Vier kernpunten
Er komt geen vierde faillissementsprocedure voor Galeria, zegt de Belgische topman Van den Bossche in een interview met De Tijd. Een grondige sanering het bedrijf de afgelopen maanden weer gezond gemaakt. De huurkosten gingen fors omlaag en er waait een nieuwe commerciële wind: “We gaan meer inzetten op vier kernpunten: cosmetica, handtassen, lingerie en schoenen. Voor activiteiten die minder de focus zijn, zoals elektro, zoeken we partners. Voor voeding werken we samen met Lidl, dat al in drie van onze winkels supermarkten uitbaat. Die zien er chiquer uit dan de klassieke Lidls.”
De CEO hamert op het belang van service: “Kleding is overal hetzelfde, maar met service onderscheiden we ons van de concurrentie. Als ik winkels bezoek, let ik eerst op de mensen.” Ook wil Van den Bossche zijn medewerkers meer vrijheid en verantwoordelijkheid geven, geen evidentie in een Duits bedrijf met een erg hiërarchische cultuur. “Ik zeg: ‘Mensen, denk zelf. Hoe kunnen we meer omzet krijgen? Hoe meer winst?’ Tot voor kort hadden winkeldirecteurs, die 250 mensen aansturen, niet eens toegang tot hun P&L (winst- en verliescijfers, red.). Hoe kunnen ze die dan verbeteren?” Sinds kort mogen winkeldirecteurs zelf producten kopen bij lokale leveranciers.