“Retailers onderschatten vaak welke snelheid ze met AI zouden kunnen nemen”, zegt AI-expert Olivier Van Duyse van Xplore-bedrijf US. Hij moedigt bedrijven aan om verder te kijken dan de ‘wow-factor’ en zich te concentreren op minder “sexy” toepassingen.
“Monkey tasks” eerst
“Ons doel is om mensen met praktische voorbeelden te laten zien hoe AI retailers in hun dagelijkse werkzaamheden kan ondersteunen”, licht managing partner Olivier Van Duyse van Xplore-dochter US toe wat hij op 21 november op de RetailDetail Night zal vertellen. De retailtechexpert zal concrete sjablonen aanreiken, maar ook inspiratie om verder te denken en AI op eigen bedrijfsvragen los te laten.
ChatGPT wordt op de werkvloer natuurlijk al gretig gebruikt, maar vaak zonder duidelijke kaders. “Als er geen bedrijfsafspraken zijn, gaat het snel alle richtingen uit. Je ziet problemen zoals inconsistente uitvoer, omdat er geen bedrijfsassistent is die de specifieke kennis en ‘tone of voice’ van het bedrijf begrijpt. Dan hoor je mensen zeggen dat die AI toch niet goed werkt, maar natuurlijk niet, je geeft het ook niet de juiste dingen om mee te werken.”
Van Duyse benadrukt dat AI enorm kan helpen met inefficiënte “monkey tasks”. “Neem het voorbeeld van productomschrijvingen. Dat is zeer repetitief werk waar geen enkele copywriter blij van wordt. Door het te automatiseren, besparen bedrijven tijd en kunnen ze medewerkers inzetten voor interessantere, creatievere taken.” Een concreet voorbeeld: “Een retailklant laat 200.000 producten volledig door AI beschrijven in vijf talen. Dit scheelt liefst vijf fulltime equivalenten. ChatGPT kan ook prima een volledige vacature uitschrijven.”
De kip of de hond
AI is beter in verbanden zien dan eender wie, dus ook voor klantsegmentatie en marketing is dat bijzonder interessant. “In een analyse van de meest gekochte producten, kwam een gekke link naar voor: een grote zak hondeneten en een zak kippeneten worden vaak samen gekocht. Ha ja, wie een grote hond heeft, heeft vaak een grote tuin – en een tuin wil vaak zeggen dat ze kippen hebben. Maar niemand had die producten ooit met elkaar in verband gebracht. Nu liggen die artikelen in de winkel dichter bij elkaar.”
De grootste opportuniteiten liggen vandaag nog altijd achter de schermen – ook al hoor je daar niemand over opscheppen of persconferenties houden – merkt Van Duyse. “De onzichtbare ingrepen zijn de belangrijkste. In de backoffice kan veel meer gebeuren met een grotere impact. Terwijl een AI fit guide voor kleding misschien sexy klinkt, hebben backoffice-verbeteringen, zoals geautomatiseerde productomschrijvingen, een veel grotere en directe impact op de business en het resultaat.”
Over de uitdagingen bij het implementeren van AI is Van Duyse resoluut: “Opleiding is een van de belangrijkste aspecten. Je hebt altijd early adopters in een bedrijf, maar er ontbreekt vaak ‘governance’ op bedrijfsniveau. Retailers onderschatten vaak welke snelheid ze met AI zouden kunnen nemen. Aan de andere kant heb je medewerkers die sceptisch zijn. Training is cruciaal om beide groepen mee te krijgen.”
Meer weten? Kom naar het voorprogramma AI in Retail tijdens de RetailDetail Night op 21 november, en geniet ’s avonds van een feestelijk plenair programma met ex-Walmart topmanager Dirk Van den Berghe en Coolblue-CEO Pieter Zwart.