Mango laat dit najaar zijn hele campagne voor de nieuwe tienercollectie aan AI-modellen over. Ook grote merken als Levi’s, Louis Vuitton en Nike gebruikten al AI-gegenereerde modellen, wat zowel enthousiasme als controverse oproept.
Efficiëntie versus authenticiteit
Kunstmatige of artificiële intelligentie (AI) dringt steeds verder door in de mode-industrie, met name op het gebied van modellenfotografie. Mango lanceerde onlangs een AI-gegenereerde campagne voor tieners en overweegt de technologie uit te breiden naar andere collecties. Het Spaanse modebedrijf noemt de voordelen evident.
CEO Toni Ruiz roemt in de eerste plaats de snellere contentcreatie, al is ook het prijsvoordeel ontegensprekelijk. Niet alleen zijn AI-modellen zijn aanzienlijk goedkoper dan hun menselijke tegenhangers, bedrijven sparen ook de make-upartiesten, fotografen, sets en alle andere toebehoren uit. AI-bureaus bieden al abonnementen op virtuele stockmodellen aan voor 29 euro per maand.
Bovendien kunnen merken met AI-modellen eenvoudiger diversiteit tonen in hun campagnes: zonder uitgebreide casting zijn meteen alle maten en etnische achtergronden beschikbaar. Dat is ook waarom Levi’s vorig jaar campagne voerde met AI-modellen.