Tachtig aanbieders maken van platform gebruik
Hutspot werpt zich op als vaandeldrager voor de ‘urbanized lifestyle’. Het biedt op zijn winkelpunten een belevings- en verkoopplatform aan voor een reeks unieke zaken, gaande van exclusieve kledij en accessoires over boeken en kunst tot meubelen. Voorts is er ook ruimte om iets te eten of te drinken. Er kan ook een barbiershop worden bezocht.
De keten werkt daarvoor samen met designers, kunstenaars en ondernemers. In totaal zijn er contacten met zo’n tachtig aanbrengers. Zij krijgen de mogelijkheid om hun goederen in de winkels te plaatsen tegen een beperkte vergoeding per vierkante meter. Bij een effectieve verkoop betalen ze Hutspot ook een commissieloon.
Tijd voor uitbreiding
De keten werd in de zomer van 2012 opgericht door de jeugdvrienden Nick van Aalst, Reinier Bernaert en Pieter Jongens. Na een succesvolle pop-up als test in de Utrechtsestraat in Amsterdam werd de eerste vaste winkel in de Van Woutstraat in Amsterdam geopend. Daarna volgde vrij snel een tweede in de Rozengracht in dezelfde stad. Later kwam er ook een in Utrecht bij.
De initiatiefnemers willen nu een tandje bijsteken en hun concept op een ruimere schaal introduceren. In Nederland zien ze ruimte voor een zestal winkels. Voorts wordt aan het buitenland gedacht. Om de expansie mogelijk te maken, staan ze open voor een externe investeerder, vertelden ze in Het Financieele Dagblad.