Vers is te moeilijk, laat dat maar aan anderen over. Tot die conclusie moet Amazon in Duitsland zijn gekomen: de onlinegigant geeft er zijn eigen boodschappendienst Fresh door aan de Tsjechische onlinesupermarkt Knuspr.
Na zeven jaar
Na meer dan zeven jaar geeft Amazon het op om in Duitsland verse voeding te leveren. Via mail en televisie kondigt de Amerikaanse reus aan op 14 december te stoppen met de bezorgdienst. De e-commercespeler wil het “boodschappenaanbod vereenvoudigen” en zich focussen op houdbare producten. Dat Amazon in die zeven jaar nooit verder is geraakt dan de steden Berlijn, Hamburg en München, is al veelzeggend op zich.
Het betekent niet dat Duitsers geen boodschappen meer kunnen doen via Amazon. Vorige week kondigde het bedrijf immers een samenwerking aan met onlinesupermarkt Knuspr, deel van het Tsjechische Rohlik. In Berlijn kunnen Amazon Prime-leden 15.000 verse en lokale producten binnen de drie uur laten leveren, andere steden volgen. Het voordeel: Knuspr heeft al zijn eigen logistiek.
Voor Amazon is het niettemin een nieuwe ontgoocheling in de foodmarkt. Behalve problemen met de kassaloze ‘Just Walk Out’-technologie en het sluiten van verschillende Amazon Go-winkels in New York, trok de retailreus deze zomer ook al de stekker uit de Fresh-bezorgservice in sommige Britse regio’s. Zoals Gregor Ulitzka, ‘President Europe’ bij Ocado Solutions, al zei op het RetailDetail Omnichannel Congres 2024: onlineboodschappen zijn bijzonder complex – en (daarom) erg moeilijk rendabel te krijgen.