Elk jaar rond deze tijd publiceert het Amerikaanse STORES Magazine een Top 100 van de Amerikaanse retailers met hoofdzetel in de VS, gebaseerd op de verkoopcijfers op hun thuismarkt. En dit jaar gaan twee ‘buitenbeentjes’ met alle aandacht lopen.
Amazon en Apple
Amazon.com, de grootste online retailer van de wereld, zag zijn verkoop in 2010 liefst 46,2% stijgen, om af te klokken op 18,5 miljard dollar. Het bedrijf van Jeff Bezos klimt daarmee van de 26ste naar de 19de plaats. Een succes dat volledig op naam komt van de razend populaire e-reader Kindle. Die heeft ervoor gezorgd dat Amazon.com in de Verenigde Staten nu al meer elektronische boeken verkoopt dan gedrukte exemplaren.
Al doet het mythische bedrijf van Steve Jobs relatief gesproken nóg beter: de Apple Store, het retailconcept van Apple, boekt liefst 31 plaatsen winst in de STORES Top 100 Retailers (van 52 naar 21). De Apple Stores verkochten alleen al in Amerika 32,3% meer dan in 2009, goed voor een omzet van 18 miljard dollar. De iPod, iPhone en iPad zijn gewoon niet meer weg te denken uit het leven van talloze Amerikanen. Volgens marktonderzoeksbureau iSuppli zouden er dit jaar zelfs een fenomenale 44 miljoen iPad’s over de Amerikaanse toonbank gaan.
Wal-Mart onbedreigd op kop
Aan de kop van de rangschikking is er voor het overige weinig of niets veranderd. Wal-Mart, de grootste retailer ter wereld, heeft met ruim 307 miljard dollar een haast onoverbrugbare voorsprong op de verzamelde concurrentie (want je moet al de omzet van de nummers 2 tot 6 bij elkaar tellen om boven Wal-Mart uit te komen). En toch is Wal-Mart er in 2010 nog in geslaagd om op zijn thuismarkt te groeien, zij het met een bescheiden 0,6%. Die groei is het resultaat van de kleinere ‘Express’-stores die de keten aan het testen is in een aantal landelijke en kleinstedelijke gebieden.
Kroger is en blijft nummer twee. Amerika’s grootste keten van voedingssupermarkten groeide in 2010 met 6,4% tot 78,3 miljard dollar. Die groei komt uit in-store apotheken en gezondheidsprogramma’s. Zo startte Kroger vorig jaar met het publiceren van praktische gidsen over onder meer kruiden en voedingssupplementen, gekoppeld aan een 30-dagenkuur voor 4 dollar.
En ook de nummer 3, Target, is zijn groei gaan halen in de gezondheidssfeer. Zo vernieuwde de op één na grootste winkelketen van de VS (na Wal-Mart) zijn versafdeling compleet, met een verruimd aanbod aan verse groenten en fruit. Daarnaast experimenteert de keten ook met kleine buurtsupers in het hele land. Het legt Target geen windeieren: de verkoop in de Verenigde Staten steeg met 3,8% tot 65,8 miljard dollar.
“Geen gemakkelijke klus”
“Als een van de meest concurrentiële bedrijfstakken van ons land is het geen gemakkelijke klus om jezelf aan de top van de retailpiramide te handhaven”, zegt redactrice Susan Reda van STORES Media. “De grootste retailers moeten er dan ook alles aan doen om nieuwe initiatieven te blijven bedenken om in de ogen van hun consumenten relevant te blijven, en dat tegen een achtergrond van een steeds harder wordende concurrentie met andere bedrijven uit de VS en van daarbuiten.”
|
|
Keten |
|
Verkoop in de VS in 2010 (in miljard dollar) |
|
Groei t.o.v. 2009 |
1 |
|
Wal-Mart |
|
307,736 |
|
0.6% |
2 |
|
Kroger |
|
78,326 |
|
6.4% |
3 |
|
Target |
|
65,815 |
|
3.8% |
4 |
|
Walgreen |
|
61,240 |
|
6.3% |
5 |
|
The Home Depot |
|
60,194 |
|
2.2% |
6 |
|
Costco |
|
58,983 |
|
5.5% |
7 |
|
CVS Caremark |
|
57,464 |
|
3.5% |
8 |
|
Lowe’s |
|
48,175 |
|
2.8% |
9 |
|
Best Buy |
|
37,110 |
|
-0.3% |
10 |
|
Sears Holdings |
|
35,362 |
|
-2.2% |
De volledige Top-100 via www.stores.org/stores-magazine-july-2010/top-100-retailers