Tesco: momentum vasthouden
Eindelijk kon Tesco donderdag weer eens goed nieuws publiceren. De geplaagde marktleider, die de laatste jaren wegzakte in het moeras van constant afnemende identieke omzet, heeft tijdens de kerstperiode goede zaken gedaan. Op de Britse thuismarkt realiseerde Tesco in de 6 weken tot en met 9 januari jongstleden eindelijk weer eens een positieve identieke omzetgroei van 1,3 procent. Vorig jaar met kerst daalde de identieke omzet nog met 0,3 procent en de kerstperiode van 2013 was ronduit dramatisch. Toen ging deze omzet met liefst 2,4 procent onderuit.
Alle reden dus voor chief executive Dave Lewis om optimistisch te zijn. In een persverklaring roemde hij de sterke prestatie tijdens de kerstperiode. Toch hield Lewis nog een slag om de arm: “Er is nog veel te doen, maar we boeken goede voortgang en handelen in lijn met onze winstverwachtingen voor het hele jaar”, aldus Lewis. De positieve kerst telt mee in de resultaten van het vierde kwartaal, dus is Tesco er alles aan gelegen om het momentum van de kerstverkopen vast te houden.
Het derde kwartaal echter, was opnieuw een periode waarin de identieke omzet op de voor de marktleider belangrijke Britse thuismarkt daalde. In de 13 weken tot en met 28 november 2015 nam de identieke omzet daar af met 1,5 procent. Volgens Tesco is dit met name het gevolg van het schrappen van een tijdelijke promotie, waarbij klanten bij een besteding van 40 pond een kortingsbon van 5 pond ontvingen.
Sainsbury’s: “Onze strategie werkt”
Sainsbury’s noteerde in haar derde kwartaal tot en met 9 januari 2016 een daling van de identieke omzet van 0,4 procent. Dat is niettemin een heel wat betere prestatie dan het jaar ervoor. In 2014 beleefde de derde Britse retailer haar slechtste kerst in 10 jaar tijd met een identieke omzetval van -1,7%. De jongste kerstperiode geeft aan dat Sainsbury’s de weg naar herstel heeft gevonden, waarbij het de service en verkrijgbaarheid van producten heeft verbeterd en diepe prijspromoties heeft verruild voor een lager structureel prijsniveau.
In de eerste jaarhelft van het lopende boekjaar daalde de identieke omzet nog met 1,6 procent. Maar na deze kerst is chief executive Mike Coupe vol vertrouwen: “Gezien de goede resultaten in het derde kwartaal, verwachten we dat onze identieke omzet in de tweede jaarhelft beter zal zijn dan in het eerste halve jaar. We houden vast aan een concurrentieel prijsniveau en onze prestaties in het derde kwartaal bewijzen eens te meer dat onze strategie werkt.”
Morrison’s: kerst groeit, maar kwartaal daalt
Voor Morrisons was de afgelopen kerstperiode ook spannend, na een zeer teleurstellende kerst in 2014, die uiteindelijk Dalton Philips als CEO de kop kostte. Dit jaar realiseerde de vierde Britse retailer in de 9 weken tot en met 3 januari een minimale identieke omzetgroei van 0,2 procent.
Vorig jaar rapporteerde Morrisons de kerstcijfers nog over een periode van 6 weken. In de 6 weken tot en met 3 januari 2016 was de identieke omzet met +0,5 procent iets beter. Positief is dat het hier om groei gaat, want dat was vorig jaar wel anders: toen daalde de identieke omzet in de kerstperiode met 3,1 procent.
De veel betere prestaties met kerst zijn echter niet toereikend om de afnemende omzetten in het hele kwartaal te compenseren. In het derde kwartaal daalde de identieke omzet met 2,6 procent. Dat is op zich veel beter dan de -6,3 procent identieke omzet een jaar eerder.
De reden: Morrisons reorganiseert. Het verkocht 140 gemakswinkels, sloot slecht presterende supermarkten en verruilde prijspromoties ten faveure van een lager vast prijsniveau. Minder complexiteit en meer focus betekent volgens Morrisons echter ook minder behoefte aan management; vandaar dat het 800 banen op het hoofdkantoor heeft geschrapt.
ASDA: beste alternatief voor discount
ASDA, na Tesco de tweede Britse retailer, publiceert de cijfers pas volgende maand, wanneer ook moederbedrijf Walmart de kwartaalcijfers zal publiceren. Deze week kondigde ASDA niettemin al aan dat het toetreedt tot de Europese inkoopalliantie EMD en dat het nog eens een half miljard pond zal investeren in verdere prijsreducties. Zo wil de keten het beste prijsniveau van de grote vier hebben en daarmee het beste alternatief te zijn voor de succesvolle discounters Aldi en Lidl.
In tegenstelling tot de negatieve verwachting in de Britse media, is de afgelopen kerstperiode relatief goed geweest voor de grote Britse retailers. Zij hebben deze periode rond kerst en nieuwjaar aangegrepen om terug te vechten tegen de discounters, die de afgelopen jaren voortdurend omzet wegknabbelden. Nu gaat het er wel om dat ze hun opwaartse lijn ook zonder feestdagenpiek kunnen blijven volhouden.