MediaMarkt en zusterketen Saturn brengen retailmedia nu ook naar de fysieke winkels. De elektronicaretailer wil adverteerders aantrekken met in-store advertenties.
Om de cirkel te sluiten
Ook in de fysieke winkels laat Mediamarkt-Saturn bedrijven hun producten of diensten promoten op tv-schermen. Na de webshops breidt de groep retailmedia zo fors uit: adverteerders in Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Luxemburg, Turkije en Nederland kunnen zogeheten ‘InStoreAds’ boeken op zo’n 21.000 tv-schermen in ongeveer 650 fysieke winkels, meldt LebensmittelZeitung. Ook als ze al online reclame maken bij de retailer, kunnen ze die volgens het bedrijf eenvoudig en zonder al te veel extra kosten uitbreiden naar de fysieke verkooppunten.
Nog voor het einde van dit jaar breidt het aanbod uit naar Zwitserland en Spanje, waarna Italië, Polen en België zullen volgen. “De optimale customer journey combineert naadloos digitale en vaste touchpoints, en we hebben deze cirkel gesloten met InStoreAds en de extra advertentiemogelijkheden direct op het verkooppunt”, zegt Torsten Ahlers, Managing Director van reclamedochter Media-Saturn Marketing.
Retailmedia zou dit jaar goed zijn voor zo’n 13,8 miljard euro omzet voor retailers in heel Europa. Volgend jaar verwacht branchevereniging IAB Europe al 17,7 miljard euro aan omzet. Media-Saturn wil dus graag een graantje meepikken en kapitaliseren op zijn 40 miljoen klanten met getrouwheidskaart en meer dan 2,2 miljard klantcontacten per jaar.