Supermarktketen Jumbo verkoopt voortaan enkel nog gecertificeerde hazelnoten. Het werkt daarvoor samen met UTZ Certified, een keurmerk voor duurzame landbouw. Jumbo is de eerste Nederlandse retailer die partner is van het programma.
Kinderarbeid bestrijden
“Als founding partner zijn we nauw betrokken bij het hazelnotenprogramma van UTZ Certified. We zijn bijzonder trots dat de eerste producten met gecertificeerde hazelnoten bij ons in de schappen liggen. Als familiebedrijf vinden we het immers belangrijk dat onze producten zijn geproduceerd met zorg voor mens, dier en milieu”, zegt Ed van de Weerd, directeur Commercie van Jumbo Supermarkten.
Het programma van UTZ Certified werd in 2013 opgestart en pakt onder andere de verduurzaming in de hazelnotensector aan. Er wordt vooral gewerkt aan een duurzame productie en pluk van hazelnoten in Turkije, waar 80 procent van de wereldproductie plaats vindt.
Zo is er een probleem rond kinderarbeid in de sector, vooral bij migrerende seizoenarbeiders. UTZ probeert boeren en arbeiders er dan ook bewust van te maken dat school belangrijk is voor kinderen. Het meerjarenplan van UTZ bestaat in totaal uit 140 controlepunten op gebied van juiste arbeidsomstandigheden en goede landbouwpraktijken.
Bij Jumbo maken de hazelnotenpasta en notenmix van het huismerk voortaan enkel nog maar gebruik van UTZ Certified hazelnoten. Die producten zijn goed voor 85 procent van het totale assortiment. In de toekomst moeten alle huismerkproducten met hazelnoten duurzaam zijn.