Erotiekketen Christine le Duc gaat reorganiseren. Dertien filialen in Nederland zijn niet langer rendabel nu almaar meer klanten steeds vaker online kopen. Moederconcern Beate Uhse gaat dan ook sterker inzetten op internetverkoop.
Online is “dé groeidiamant”
Eigenaar Beate Uhse sluit eind februari de winkels van Christine le Duc in Maastricht, Utrecht, Breda, Heerlen, Apeldoorn, Leeuwarden, Amersfoort, Hoorn, Delft, Enschede en Ede. Het filiaal aan het Spui in Amsterdam gaat in mei dicht, dat in Rotterdam volgt eind juni. Door de sluiting gaan 40 arbeidsplaatsen verloren, al vallen er geen gedwongen ontslagen, zo meldt het bedrijf in een persbericht.
“Retail is nog steeds belangrijk voor Beate Uhse, maar we gaan wel volop mee met het nieuwe winkelen”, zegt interim-CEO Kees Vlasblom, volgens wie de verkoop van lingerie en mode via internet een echte vlucht neemt. “Online is dé groeidiamant. Retail slankt nu af. De winstgevende winkels die open blijven gaan zich met volle kracht bezighouden met lokale marketing, beurzen en het zo klantvriendelijk mogelijk helpen van klanten die hun zintuigen willen gebruiken bij het kopen van erotische artikelen.”
Beate Uhse is het grootste erotiekconcern van Europa. De beursgenoteerde onderneming bestaat bijna 70 jaar en is actief in 10 landen. De omzet bedroeg in 2014 ruim 142,9 miljoen euro en het concern voert circa 20.000 producten. In Nederland zijn de retailketen Christine le Duc en online erotiekwarenhuis Pabo de bekendste merknamen. In België is de Duitse groep actief met Pabo. In maart maakt het eroticaconcern zijn cijfers over 2015 bekend.