Liefst 88% van de Europese merkfabrikanten ondervond in 2024 problemen met inkoop, bevoorrading of productie. 73% heeft de stijgende kosten doorgerekend aan hun retailklanten.
Inkoopuitdagingen en geopolitieke spanningen
Verstoringen van de toeleveringsketen, inflatiedruk en arbeidstekorten blijven wegen op de Europese merkenindustrie. Inkoopuitdagingen, geopolitieke spanningen en fluctuerende kosten zijn de nieuwe norm geworden, blijkt uit de jaarlijkse barometer van de Europese merkenassociatie AIM bij meer dan duizend merkfabrikanten uit de consumptiegoederenindustrie in 28 landen in Europa – met inbegrip van het Verenigd Koninkrijk.
88% van de FMCG-fabrikanten heeft het afgelopen jaar problemen ondervonden op het gebied van inkoop, levering of productie. 58% had te kampen met problemen bij de aankoop van essentiële onderdelen voor de productie. 39% moest de verpakking aanpassen. 35% zag zich daardoor verplicht om de productie te verlagen of te stoppen. 34% moest de samenstelling van producten aanpassen. 14% van de respondenten ondervond zelfs ál deze issues.