De groeicijfers in de non-foodretail stabiliseren, maar toch blijft de weg naar herstel behoorlijk oneffen. Een bevraging bij retailers én consumenten leverde zes kernstrategieën voor de toekomst op.
Ongelijk verdeeld
De Europese non-foodretailsector heeft de afgelopen vier jaar ingrijpende veranderingen doorgemaakt. Geconfronteerd met een volatiele macro-economische omgeving, verstoringen in de toeleveringsketen en veranderend consumentengedrag, heeft de sector zich moeten aanpassen en herstructureren. Hoewel de groei lijkt te stabiliseren net onder het niveau van vóór de coronapandemie, zijn de verschillen in hersteltempo tussen categorieën en landen aanzienlijk.
Ook tussen de branches zijn de verschillen groot. Huisdierverzorging presteert in alle onderzochte markten bijvoorbeeld beter dan in 2019, en de vraag naar schoonheids- en persoonlijke verzorgingsproducten blijft naar verwachting met 2% per jaar toenemen. Andere segmenten, zoals meubels en doe-het-zelfproducten, blijven achter.
Ontrouwe consumenten
Uit het rapport ‘State of Retail 2024’, waarbij meer dan 15.000 Europeanen werden ondervraagd, blijkt dat consumentengedrag de sector in toenemende mate vormgeeft. Enkele opvallende trends: